Abstract:
Within the framework of the program to improve the quality of education, fundamental capacities have been developed that are oriented towards the development of creative thinking. As one of the most important capacities for the development of thought in all its forms, and that make students original and imaginative people, especially in this era of globalization, competitiveness and technological development. In which it is increasingly complex and problematic to deploy capacities due to the lack of application of adequate strategies that allow optimizing the integral development of the student's personality. This research work that corresponds to the Quasi-experimental design with two groups Pre and Post test was applied in a population and sample of 70 students, 35 students of the Second Grade "A" and 35 students of the Second Grade "B" of secondary school of the Institution Educational "Carlos Noriega Jiménez" of Vichaycoto, to whom an Observation guide (Pre and Post test) was applied as a data collection instrument, the same that was structured in the Development of Creative Thought dimensions, through 25 questions closed that were validated by expert judgment.
Description:
En el marco del programa de mejoramiento de la calidad de la educación, se han desarrollado capacidades fundamentales que se orientan al desarrollo del pensamiento creativo. Como una de las capacidades más importantes para el desarrollo del pensamiento en todas sus formas, y que hagan de los estudiantes personas originales e imaginativas, sobre todo en esta época de globalización, competitividad y desarrollo tecnológico. En el cual cada vez es más complejo y problemático desplegar las capacidades por la falta de aplicación de estrategias adecuadas que permitan optimizar el desarrollo integral de la personalidad del estudiante. Este trabajo de investigación que corresponde al diseño Cuasi experimental con dos grupos Pre y Post test fue aplicado en una población y muestra de 70 alumnos, 35 alumno del Segundo Grado “A” y 35 alumnos del Segundo Grado “B” de secundaria de la Institución Educativa “Carlos Noriega Jiménez” de Vichaycoto, a los cuales se les aplicó como instrumento de recolección de datos una guía de Observación (Pre y Post test), la misma que fuera estructurada en las dimensiones Desarrollo del Pensamiento Creativo, a través de 25 preguntas cerradas que fueron validadas por el juicio de expertos.