Abstract:
The objective of the research is to determine to what extent noise pollution influences the musical learning of students of the Higher Institute of Music of Huanuco - 2015. The inductive-deductive method of explanatory correlational type was applied, because cause-effect relationships were analyzed, with a causal correlational cross-sectional design. The population consisted of 171 students and the sample consisted of 74 students. The data collection technique used was the survey; the instruments used were the questionnaire on noise pollution and the questionnaire on musical learning. The results reveal that there is an inverse correlation between noise pollution and musical learning; this relationship represents a - 0.997. The fact that it is a negative value proves that the higher the level of noise pollution, the lower the level of musical learning or the lower the level of noise pollution, the higher the level of musical learning.
Description:
El objetivo de la investigación es determinar en qué medida influye la contaminación acústica en el aprendizaje musical de estudiantes de un Instituto Superior de Música de Huánuco - 2015. Se aplicó el método inductivo-deductivo de tipo correlacional explicativo, porque se analizaron relaciones causa-efecto, con un diseño transeccional correlacional causal. La población estuvo integrada por 171 alumnos y la muestra por 74 alumnos. La técnica de recolección de datos empleados fue la encuesta; los instrumentos utilizados fueron el cuestionario sobre contaminación acústica y el cuestionario sobre el aprendizaje musical. Los resultados reflejan que existe una correlación inversa entre la contaminación acústica y el aprendizaje musical; esta relación representa un - 0,997. El hecho que resulta un valor negativo se comprueba que, a un mayor nivel de contaminación acústica, es menor el nivel del aprendizaje musical o a un menor nivel de contaminación acústica, es mayor el nivel del aprendizaje musical.