El presente trabajo de investigación tiene como objetivo diseñar y aplicar una guía didáctica de enseñanza musical de la flauta dulce en sistema Braille para personas invidentes del Centro de Educación Especial de Rehabilitación para ciegos de Huánuco (CERCIHCO), esto debido a que la institución, carece de herramientas pedagógicas para cumplir adecuadamente con el proceso de enseñanza-aprendizaje en el taller de música. La metodología aplicada de enfoque cualitativo y diseño de investigación acción participativa que orienta a transformar y optimizar el trabajo pedagógico, tuvo una muestra de 7 alumnos que oscilan entre 8 y 64 años de edad, para ello se aplicó una serie de instrumentos que permitió la comprobación de las hipótesis planteadas. El diseño y ejecución de sesiones de aprendizaje y la guía didáctica de enseñanza musical de la flauta dulce en sistema Braille, que permita el aprendizaje musical de las personas invidentes del CERCIHCO
The objective of the present investigation work is to design a didactic musical
teaching guide of the sweet flute using the braille system for blind people at
the special center education of rehabilitation for people in Huánuco, due to the
institution is in lack of pedagogical tools to live up to adequately in the process
of teaching-learning at the musical workshop.
The methodology applied of qualitative focus, of applied kind and design
of participative action investigation which trims to transform and optimize my
pedagogical job it has a sample on 7 pupils from the center who oscillate
between 8 and 64 years old to which they were applied a variety of instruments
which allowed the proving of the proposed hypothesis. The design and
execution of learning session reckon the didactic musical teaching guide of the
sweet flute in braille system which allows the musical learning on blind people
of the special center education of rehabilitation from Huánuco.
The obtained results using instruments such as the questionnaire, the
observation guide and the didactic guide show an improvement in our
pedagogical practice and a better learning of the sweet flute of our students.
In brief; the didactic guide of musical teaching of the sweet flute in braille
system allows the musical learning on the blind people at the special center
education of rehabilitation from Huánuco.